WELCOME TO YOUR TAPE, KADII.Olen selle sarja kohta ligikaudu seitse kuud midagi kirjutada üritanud ja võin julgelt öelda, et vähemalt pooled "13 Reasons Why" teema praegusest 300 vaatamisest tulenevad nendest kordadest, kui selle lahti olen klõpsanud, kolmveerand tundi tühja postituse
editor'i vahtinud ja siis uuesti kinni vajutanud. Lisaks olen kulutanud lugematuid unetuid öid mõtlemisele, mida ma siia üldse kirjutaks ja sellest korduvast peas leierdamisest tulenevalt kõlab kogu see jutt mu enda jaoks juba nagu mingi kuiv päheõpitud ettekanne uute viljapeksumasinate integreerimise vajalikkusest põllumajandusse, mis on olnud ka üks olulisemaid põhjuseid, miks selle foorumisse postitamine mu jaoks nii suurt vastumeelsust on tekitanud. Kuna minuni jõudnud andmete kohaselt oli Garli siiani nagunii ainus filmiveeblane, kes seda sarja vaadanud oli ja tema pole nähtavasti fv foorumisse enam ammu sattunud, siis rahustasin ennast siiani mõtteeksperimendile "Kui teed postituse, aga kedagi ei koti see, kas siis oli üldse mõtet vaeva näha?" eitava vastuse andmisega. Kui veel mõned kuud tagasi oleks aga mu reaktsioon mõne foorumlase "13 Reasons Why" otsa koperdamisele olnud: "Küll on vahva, et temagi lõpuks praeguse ajastu parimat sarja nägema juhtus!", siis nüüd tekitas Kadii postitus minus lihtsalt meeletu paanika. Miks? Nimelt olen seda sarja erinevates Filmiveebi teemades aeg-ajalt
hype'inud maininud ja kui peaksin oma äkilise otsa leidma, siis jääksin ilmselt terveks igavikuks mõne õnnetu võõra toole kolistama, kuna teadmine, et keegi (Kadii) võiks arvata, et sarja teine hooaeg mulle vähimalgi määral sümpaatne oli, ei annaks mulle IIALGI rahu. Nii et kui mu süda peaks ootamatult üles ütlema, siis on see tõenäoliselt 99% ulatuses Kadii ja 1% ulatuses liigse transrasvade tarbimise süü.
Aga olgu, kuna selle sarja hooajad on nagu surma vägised ja Voldemort, siis proovin neid lahus hoida:
ESIMENE HOOAEG - 9/10See väärib minu silmis nii mitmel põhjusel krediiti, et ma ei ole isegi päris kindel, kuhu esimene ülekanne teha. Esiteks VÄGA hästi struktureeritud lugu - minu jaoks on alati positiivne märk, kui sarja episoode omavahel selgelt eristada suudan ja "üks episood = üks kassett/inimene/põhjus" lähenemine töötas selle tagamiseks ideaalselt ning sellega kaasnev kindel fookus aitas mu muidu kiiresti uitama sattuva tähelepanu kogu aeg koondatuna hoida. Kogu müsteerium oli ka huvitavalt üles ehitatud, kuna sisuliselt olid kõik kaardid vaataja jaoks kogu aeg laual näha ja teada, et igas episoodis pööratakse neist ümber täpselt üks - salajas oli ainult asjaolu, kelle näoga ja kuidas ta Hannah looga haakub. Lisaks on noorteseriaalis ühe teismelise tüdruku enesetapuni viiva teekonna kujutamine väga
bold samm, millega on ülimalt lihtne vääratada, aga kui mõned pisemad koperdused välja arvata, mõjus Hannah eluisu järk-järguline kadumine küllalt usutavalt. Jay Asher, kes sarja aluseks olnud raamatu kirjutas, tegi selle jaoks ka üsna põhjaliku eeltöö, nii et Hannah probleemid peaksid vähemalt mingis osas esindama levinumat läbilõiget teismeliste tüdrukute muredest ning seeläbi niivõrd-kuivõrd ehedalt mõjuma. Ei saa öelda, et ma ise neist just väga paljudega samastuda oleks suutnud, aga see lumepalliefekt oli küll hästi üles ehitatud, sest enamus nendest 13 kassetil esitatud põhjusest eraldiseisvana mõjusid sellisena, millele lahmaks käega ja ütleks: "Ah, saa üle!", aga samas oli nende kokku kuhjumisel see
another brick in the wall osa täitsa mõistetav. Lisaks meeldis mulle, et Hannaht haua poole aidanud inimesed polnud (enamjaolt) mingid külmaverelised
villain'id, vaid tavalised teismelised oma elu ja oma probleemidega, kes lihtsalt ei adunud, et tüdruk ennast neist nii puudutatuna (halb sõnavalik ehk?) võis tunda. Kena nüke oli ka see, et Hannah lugu kuulates oli selge, et keegi ei osanud tema puhul ohumärke õigel ajal ära tabada, sest kõigi põhifookus oli enda elul ja siis vaatajana mõtled, et "Häbi-häbi, oleksid võinud aru saada!", aga samal ajal ei pane ise ühe teise tegelase depressiooni süvenemisele viitavaid märke tähele, sest oled Hannah loosse nii investeeritud. Hea meta! Lisaks võimalik, et see tasand eksisteerib ainult minu peas.
Muidu üsna mälestusväärne sari ning kassetimängijaga ahastuses Clay ja Tony (kes pole üldse nagu päris inimene) oma pideva "
What is taking you so long?" tiraadiga peaksid igatahes tagama kindla koha maailma kultuuriajaloos. Respekt ka hea
soundtrack'i ja arusaamise eest, et meeste seas on plaatinablondil juuksevärvil viimane aeg
comeback'i teha. Märkimist väärib ka fakt, et ma pole telekat vaadates
pass-out'imisele kunagi nii lähedal olnud kui Hannah enesetapustseeni ajal. Tulge veel rääkima, kuidas see sari suitsiidi romantiseerib!
Negatiivsemast küljest ei meeldinud mulle aga üldse see ülepingutatud "P***i, kui see nüüd kohtusse läheb!" ja "
We need to cover this up!" sahker-mahker, mis raamatumaterjalile eetriaja täis saamise (või võimaliku jätku?) jaoks lisaks sisse oli topitud. Samas oli selle osakaal esimeses hooajas nii väike, et üldpilti sellel eriti rikkuda ei õnnestunud.
TEINE HOOAEG - 2/10Kuna raamatumaterjal sai esimese hooajaga läbi ja Hannah lugu tegelikult ära jutustatud, olin ma sarja jätku suhtes üsna skeptiline, aga ootasin seda siiski (küll teatava ärevusega). Esimese hooaja lõpp andis põhjust uskuda, et järgmise fookuses võiks olla koolitulistamine ja kuigi see oleks teinud Liberty High'st koolide Midsomeri, oleks see olnud vähemalt eelneva hooaja teemakäsitlusega võrdväärselt julge ja võimaldanud ehk ka sarja pealkirjal õigustatuks jääda. Ma ei ole päris kindel, kas neil polnud seda ideed tegelikult kunagi laual või lõid nad viimase aasta USA koolide kuulirahe valguses araks, aga uut "Klass: Elu pärast" siit kahjuks siiski ei tulnud - oleks igatahes korraliku meediatähelepanu osaliseks saanud, kuna 2. hooaja
release langes Santa Fe koolitulistamisega samale päevale. Selle asemel otsustas keegi, et kõige parem viis sarja jätkata on hoopis Hannah haualt mulda edasi kraapida ja sealjuures rõhuda esimese hooaja suurimatele nõrkustele: kohtuasjale, millegi kinni mätsimisele ja sitale melodraamale.
Mina pärast 2. hooaja esimest osaNähtavasti tundis sarja produktsioonitiim, et nende missioon on ikkagi teismeliste probleeme lahata ja enesetapu üle trumpamiseks on ainus viis absoluutselt KÕIK tõsisemad juhtumid korraga ette võtta. Mis tähendas, et tegelastel enda isiksuse jaoks väljaspool neile määratud PSA karakterit enam mingit ruumi ei jäänud ja nii muutusid esimese hooaja
inimesed täiesti tühjadeks reklaamnägudeks: the narkomaan, the vägistatu, the bi-polaarne, the koolitulistaja-in-the-making, the gei, the teine gei, the kolmas gei... VÄGA raske on kaasa elada kellelegi, kelle kogu isiksuse moodustab fakt, et ta ihkab heroiini. Lisaks ajas mind veidi närvi, et nad just Clay, kes kogu tema tuutorlusajalugu arvestades peaks üsna tark poiss olema, mingite PSA ridade ettekandmise
dum-dum'i rolli asetasid. Näited:
Clay: "Hirmus mõelda, et Hannah tegelikult hoor on!"
Justin: "Ma olen väääääga paljude tüdrukute seksinud ja kõik arvavad, et ma olen tegija. Hannah seksis ühe inimesega ja on nüüd kohe hoor? Kas see ei tundu sulle ebaõiglane?"
Clay: "Ju vist!"
***
Clay: "Mis need tüdrukud siis ronivad nende poistega kaasa, kui vägistamist ei taha. Enda süü!"
Sherri: "Oeh, kaasa minemine ei anna poistele õigust neid vägistada."
Clay: "Okei!"
***
Clay: "Maania tundub vahva! Miks ei peaks olema tore rõõmsas tujus olla?"
Skye: "See ei ole lihtsalt tavaline rõõmus tuju - see võib eluohtlik olla, sest ma ei taju siis oma piire."
Clay: "Ahsamait, kohe nii siis."
Lisaks pole mulle kunagi meeldinud sedasorti süžeekäigud, mis vägisi mingi tegelase taustalugu ümber hakkavad kirjutama, kui on selgelt näha, et see konkreetne arendus varasematel hooaegadel veel kellelgi mõttes polnud. Ehk siis Hannah ja Zachi lugu oli loll! Mitte et terve ülejäänud hooaeg ka raskelt esimese väärtust ei devalveeriks! Ma ei taha sellest tegelikult üldse rääkida enam! AGA PEAN, sest kuidas te muidu teada saate, et kogu teise hooaja "müsteerium" oli ka raskelt tüütu ja lahendus nii nõrk, et oleks võinud vabalt olemata olla. Alex oli mu esimese hooaja lemmiktegelane, aga isegi tema juuksed värviti ära. MIS SÕNUMI SEE VAATAJALE SAADAB? Et plaatinablondide juuksed EI peaks tagasi tulema? See puntratants Lord Huroni "The Night We Met" saatel oli ka kõige kohutavam vana rasva seebistamine, mida ma üldse näinud olen. Ja see jõhker stseen Tyleriga viimases episoodis tundus ka nagu katse
shock-value poolest midagi Hannah enesetapustseeniga võrdväärset pakkuda.
Ja kogu see kohtudraama mõjus Eesti kultuuriruumis väga võõralt - Mustamäel üles kasvanuna on nii raske mõista seda "kool peaks tagama, et õpilasi ei kiusata" jura - KANNA NUGA, kui sa tahad et sind ei kiusataks, mis lumehelbekese-
bullshit see institutsiooniline kaitse nüüd olgu? Hannah kummitust ei viitsi ma isegi adresseerida, sest
FML FOREVER! Mõtlesin teha kollaaži sellest, kuidas kõik tegelased 2. hooajas nutavad ja selle jaoks poleks kahjuks pidanud isegi mitut episoodi läbi
scroll'ima, aga otsustasin, et olen enda aega selle hooaja peale isegi juba õigustamatult palju kulutanud. Vähemalt näitlejad on head - Jessicat kehastanud Alisha Boe mängis kõik need 192810110 korda, kui ta läbi pisarate oma raskest elust rääkima pidi, suurepäraselt välja.
TL;DR: You either die a hero tugev miniseriaal or you live long enough to see yourself become the villain halb noortedraama.