Postitas Forzelius » 29. Juuli 2013, 21:48
Olles nüüd extendedit näinud, saan asjalikumalt kaasa rääkida.
Meeldis väga. Meeldis see, et lõviosa tähtsamatest sündmustest leidis aset tolles kurikuulsas punkris. Bruno Ganz oli muidugi fantastiline ning äravahetamiseni sarnane. Väga ennastsalgavalt tehtud film oli, vähemalt ei jäänud silma natside teguviisi õigustamised. Kogu käsuahel oli peaaegu-häirivalt-kuid-siiski-mitte laialt ära seletatud: otseselt ebavajalikke tegelasi filmis polnud, kuid ehk mõne arvelt oleks võinud kärpida, et jõulisematele aega anda. Nt Schencki ja Fegeleini oleks tahtnud rohkem näha. Põhituum, lisaks Hitlerile, olid nii kummastavalt sarnased, et kohati mul tekkis tunne, et kas see on päris Goebbels, kes kaadrisse astus.
13.5 miljoni euroga, kui wikipediat uskuda, saadi ikka hämmastavalt hakkama. Ei tekkinud kordagi odavamaigulist või liigset minimalistlikkuse tunnet. Plahvatused, kahuriväe mürsud, õhureidid, kõik olid olemas. Olgugi, et otseselt vaatajale tulemöllu näidati vähe, suudeti ikka tekitada tunne, nagu oleks asjas sees. Mu lemmikutes sõjafilmides polegi palju sõda ennast, nii et see sobis. Narratiiv ise polnud ka läbi Hitleri, mis mulle ehk enim üllatust pakkus, vaid hoopis 2,5 aastat enne sõja lõppu palgatud sekretäri kaudu.
Juba Ganzi soorituse pärast üksi, jääb see film kindlasti kauaks meelde, kuid üleüldise II MS'i lõpuaegade kujutamise pärast ning sellest, kuidas inimesed saavad järjepanu aru, et sõda on kaotatud, on ta üks parimaid sõjafilme, mis eales tehtud. 21. sajandi saksa kino on ikka tugevaim Euroopas hetkel, mulle tundub. Eerik oskab ilmselt paremini kaasa rääkida, aga koos selle, Das Lebeni ja Hanekega, ei tule küll hetkel ühtki rivaali pähe.
9/10